Sifonul „lui Vidrighin”

Canalizarea Timișoarei, realizată în perioada 1909-1911, a fost un proiect complex, bine gestionat și executat în termenul contractual. Antreprenorul a fost o firmă din Budapesta, Grünwald Testvérek, iar jurnalul construcției și corespondența cu antreprenorul, aflate în posesia Aquatim, ne arată implicarea și fermitatea cu care a condus inginerul Stan Vidrighin întregul proiect, ca reprezentant al beneficiarului.

Lucrările au demarat, în primăvara anului 1909, cu execuția colectoarelor principale, de pe ambele maluri ale Begăi și a celor secundare din Iosefin. În 1910 lucrările se extind în cartierele Cetate, Elisabetin și Fabric. Conductele erau realizate în ateliere din Fabric, după șabloane. Condițiile de lucru pe șantier erau grele, iar numărul muncitorilor, majoritatea sezonieri, varia de la circa 1400 la numai 100, în funcție de anotimp. Ei erau cazați în oraș sau făceau naveta din satele apropiate.

Spre final are loc cea mai dificilă lucrar subtraversarea canalului Bega. Colectorul principal de pe malul stâng trebuia să fie legat de stația de epurare, aflată pe celălalt mal. Soluția a fost un „sifon”, bazat pe principiul vaselor comunicante, proiectat astfel încât să nu se înfunde cu ușurință. Prin intermediului unui stăvilar erau controlate debitele prea mari, la ploile puternice.

Sifonul lui Vidrighin funcționează și în zilele noastre, fiind unul dintre cele două trasee prin care canalizarea trece pe sub Bega. Clădirea de pe strada Baba Novac din Freidorf, din apropierea malului Begăi, și utilajele din interior, stăvilarul și întreg ansamblul tehnic al sifonului deversor colector sud, au fost reabilitate anul trecut de Aquatim. Proiectul de arhitectură, semnat de Ana-Maria Burzo, revalorizează această frumoasă clădire, lucru cu care, spunem noi, ar fi de acord probabil și Vidrighin și Szekely.

În replică virtuală, artistul Roberto Leonte din Piatra Neamț, participant la Virtual Fisart 2020, vine cu o propunere și mai îndrăzneață, de a face din clădirea sifonului lui Vidrighin un punct de interes pentru cei aflați în trecere, la pas, cu bicicleta sau cu vaporașul, localnici sau turiști ai viitoarei capitale culturale.

Mai multe detalii despre proiectul canalizării și soluțiile ingenioase puse în practică de Stan Vidrighin se găsesc într-o lucrare ce prezintă pe larg istoria alimentarii cu apă, publicată pe site-ul Aquatim: https://www.aquatim.ro/uploads/files/publicatii/Alimentarea%20cu%20apa%20a%20TM_I%20Vlaicu_I%20Hategan.pdf,

Foto: Sergio Morariu Bordan/Visual Fisart

Deschide WhatsApp.
Bună, cum te putem ajuta?